glazierAl weer een tijdje geleden nam de directeur van een glaszettersbedrijf contact op: zijn proces liep ergens niet goed. Regelmatig had een ploeg glaszetters te maken met veel gebroken glas. Dit had tot gevolg dat in ieder geval een deel van de glaszetters weer onverrichterzake naar huis kon om op een later tijdstip met nieuw geleverd glas een volgende poging te doen. Het gevolg: ontevreden klanten en extra kosten en tijd voor zijn medewerkers.

brown-paper-process-mappingStap voor stap hebben we samen zijn proces in kaart gebracht om na de nodige waarom-vragen te ontdekken dat het glas met breuk over het algemeen van leverancier A kwam. Daar bestelde de directeur 80% van zijn glas. Met leverancier B had hij eigenlijk geen problemen. Leverancier A was echter goedkoper en leverde het glas met een sticker van het glaszettersbedrijf. Aan het einde van de sessie spraken we af dat de directeur de volgende dag leverancier B zou bellen om te bespreken of er wat aan diens prijs gedaan kon worden en of hij ook stickers met de naam van het glaszettersbedrijf aan kon brengen. Daarvoor zou het aantal bestellingen in eerste instantie worden verdubbeld.

Direct na dit gesprek belde de directeur van het glaszettersbedrijf me op en vertelde dat hij nieuwe afspraken had gemaakt met leverancier B. Op jaarbasis bedroeg zijn directe inkoopbesparing Euro 60.000,00. Daarbij komen natuurlijk nog de besparingen in het proces en de toegenomen klantentevredenheid.

Wel jammer dat ik mijn normale uurtarief hanteerde en niet een percentage van de opbrengst …

Meer weten? Bel of mail me!